Gemeente Deventer is eigenaar van een van de grootste binnenhavens van Nederland met een oppervlakte van 20 ha. De haven met 5 havenarmen en de Prins Bernhardsluis van 12 x 100 meter en 2 Hanzebruggen zijn in beheer en eigendom bij gemeente Deventer.
Gezien de ambities rond de haven, de ontwikkeling van de logistiek, de problematiek rondom waterveiligheid en de klimaat- en duurzaamheidsopgave is een onderzoek uitgevoerd “Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis Deventer” (Movares, d.d. 15-05-2023). Ten behoeve van het onderzoek zijn interviews gehouden met bedrijven (For farmers, AsfaltNu, BCTN, Bos, DOK, Dyckerhof Basal, Holland Mineraal, Jongeneel, Trouw Nutrition en Veris), parkmanagement, provincie Overijssel, Rijkswaterstaat, waterschap Drents Overijsselse Delta.
Als gevolg van de ontwikkeling van de Haven, wordt duidelijker dat de functionele capaciteit van de sluis beperkt is. De maximale schepen op de IJssel (CEMT klasse Va) zijn groter dan de afmetingen van de huidige Deventer sluiskolk. Daarnaast komt over ca. 10 jaar het einde van de levensduur van het sluiscomplex in zicht. Een mogelijke vervanging van de Prins Bernhardsluis op termijn is zeer kostbaar. Een grove schatting voor alleen het vervangen van de nautische sluis is geraamd op € 73 miljoen. Dit exclusief bijkomende kosten aan voorhaven en oevers in de haven. Deze investering kan niet alleen door gemeente Deventer gedragen worden. Ook bijdragen van de regio, de provincie(s), het rijk en Europa zullen nodig zijn.
Duurzaam vervoer over water is essentieel voor de circulaire economie en de logistieke opgaves voor de toekomst. Voor Deventer en de regio (Stedendriehoek) is de Prins Bernhardsluis en de haven van Deventer een onmisbare schakel hierin. Op basis van de uitgevoerde "Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis" zijn vervolgstappen noodzakelijk. Ter voorbereiding van een definitieve keuze en een dekking van de financiële middelen, is verder onderzoek, een juiste samenwerkingsvorm en een goede onderbouwing nodig, om (Europese) investeringen te verantwoorden. Daarom wordt de komende periode ingezet op 3 onderdelen:
- Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse
- Ruimtelijke studie die inzicht geeft in verdere kaders voor een ontwerp en het ruimtebeslag.
- Onderzoek naar financieringsmogelijkheden